21 februari 2012

Feest? Maak een snoepjesinpakmachine op windenergie!

Of je nu in Nederland, Amerika of China woont, ieder land en cultuur heeft feesten waar speciaal eten bij hoort. Pepernoten bij Sinterklaas, paaseitjes bij Pasen en Turks fruit op het Kleine Feest dat ook wel Suikerfeest wordt genoemd. Tijdens het joodse Bar Mitswa wordt met snoep gegooid, bij Halloween en Sint Maarten gaan kinderen langs de deuren om snoep op te halen.
Hulp nodig bij het inpakken!
Bij elk feest wordt er veel lekkers gegeten. Al die bergen lekkers moeten worden gemaakt, ingepakt en verkocht. Of het nu gaat om de Zwarte Pieten en Sinterklaas of de bakkers die lekkere dingen maken, ze zijn erg druk met de feestdagen. Soms hebben ze helemaal geen tijd om zelf feest te vieren, vraag het maar eens aan een banketbakker. De kleuters van de Achtsprong in De Lier hebben daarom voor Sint en Piet een pepernoteninpakmachine op windenergie gemaakt.

8 februari 2012

Creëren op basis van kennis: lessen ontwerpen met het 3D-model

Of het nu gaat om een verjaardagstaart bakken, het ontwikkelen van een nieuwe aanpak in de psychiatrie of het ontwerpen van een behulpzame robot, mensen houden van creëren. Door te creëren kunnen we iets betekenen voor anderen. Veel ouders en leerkrachten willen dat kinderen van jongs af aan ook op school de kans krijgen om hun verbeelding te gebruiken en daar ook de vruchten van kunnen proeven door toe te werken naar een tastbaar resultaat. Vooral het op creatieve wijze oplossen van echte, voor kinderen herkenbare problemen, zorgt voor een enorme betrokkenheid. Vanuit die betrokkenheid gaan de radertjes nodig voor het creatieve denken en handelen lopen, en ontstaan unieke oplossingen. Daarom werkt de koppeling van het kleuterproject aan Sinterklaas en Zwarte Piet zo goed. Hoe zorg je er als leerkracht voor dat kennis een rol speelt in het creatieve proces?Exacte vakken in een creatief perspectief